ذره

سلام...

احادیثی که در ذره منتشر شده به صورت کامل تر(متن عربی-فارسی)تقدیم می شود:

...........

« نیکوکاریِ آسان »

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:

البِرُّ شَیءٌ هَینٌ: وَجهٌ طَلقٌ، وکَلامٌ لَینٌ؛

نیکى، چیز (کارِ) آسانى است: چهره گشاده و سخن نرم.

الفردوس: ۲ / ۳۲ / ۲۲۰۱ / خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث: ج1 ص50

 ***

رسول خدا صلى الله علیه و آله :
لا یَکونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ عِندَکُم کَغَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ ؛ فَإِنَّ لَهُ عِندَ اللّهِ حُرمَةً وفَضلاً عَلى سائِرِ الشُّهورِ؛
ماه رمضان پیش شما مثل ماه‌هاى دیگر نباشد؛ چرا که نزد خداوند، احترام و بر سایر ماه‌ها برترى دارد.
....مراقبات ماه رمضان ص 26
***

قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - :

 أجملوا فی طلب الدنیا فإن کلا میسر لما خلق له .

در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید ، زیرا به هر کس هر چه قسمت اوست می رسد .

شرح فارسی شهاب الاخبار ص 320 ، ح 518

***

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:
اگر روزی بر من بیاید که در آن روز بر دانش خود نیفزایم که به خدای تعالی نزدیکم گرداند طلوع خورشید آن روز بر من مبارک مباد.
منبع : کنز العمال ١٠/١٣۶

***

رسول خدا (صلّی الله علیه و‌آله):
خَیْرُ الأعْمالِ ما نَفَعَ
بهترین کارها آن است که فایده‌ای در بر داشته باشد
The best deeds are those that are beneficial
میزان الحکمه، ح 5397

***

قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - :

مَنْ قَضی لِمُؤمنٍ حاجةً‌ قَضی اللهُ لَهُ حوائجَ کثیرةً أَدْناهُنَّ الجنَّةُ. 
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:

هر کس یک نیاز مؤمنی را روا سازد، خداوند حاجت های فراوان او را روا سازد که کمترین آن بهشت باشد.

«قرب الاسناد، ص 119» 

***

پیامبرصلی الله علیه وآله: 

فَنَیرِزُوا إن قَدَرتُم کُلَّ یَومٍ یَعنی تَهادَوا و تَواصَلُوا فِی اللَّهِا.
اگر می‏توانید هر روز را نوروز کنید ؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.
دعائم الإسلام ، ج ۲ ، ص ۳۲۶.

***

« واماندگان سیر ملکوت! »
رسول خدا صلى الله علیه و آله :
لَولا أنَّ الشَّیاطینَ یَحومونَ عَلى قُلوبِ بَنی آدَمَ لَنَظَروا إلَى المَلَکوتِ؛
اگر نبود این که شیاطین، پیرامون دل هاى آدمیان پَرسه مى زنند، هر آینه، انسان ها ملکوت را مى دیدند.
عوالی اللآلی: ج ۴ ص ۱۱۳؛ فرهنگ‌نامه بصیرت، ص 1
****

قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - :

ثَلاثَةٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُها وَ لا تُؤَخَّرُ إلی الاخِرَةِ: عُقُوقُ الْوالِدَیْنِ، وَ الْبَغْیُ عَلَی النّاسِ، وَ کُفْرُ الاْحْسانِ. 

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:

عقاب و مجازات سه دسته از گناهان زودرس می باشد و به قیامت کشانده نمی شود:

ایجاد ناراحتی برای پدر و مادر، ظلم در حقّ مردم، ناسپاسی در مقابل کارهای نیک دیگران.

«بحارالأنوار، ج 70، ص 373، ح 7»

***

« پاداش روزه‌داری »
رسول خدا صلى الله علیه و آله :
أمَّا الصِّیامُ فَلا یَعلَمُ ثَوابَ عامِلِهِ إلاَّ اللّهُ؛
امّا روزه ! پس پاداش روزه دار را جز خداوند نمى داند.
مستدرک الوسائل : ج ۷ ص ۳۷۰؛ مراقبات ماه رمضان ص 3

***

پیامبر خدا صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله:

لَیسَ یَنبَغی لِلعاقِلِ أن یَکونَ شاخِصاً إلاّ فی ثَلاثٍ مَرَمَّةٍ لِمَعاشٍ أو خُطوَهٍ لِمَعادٍ أو لَذَّةٍ فی غَیرِ مُحَرَّمٍ؛

خردمند را نشاید که جز در سه کار بکوشد: نیکو ساختن زندگانى ، گام‌سپارى براى رستاخیز، و کامیابى از غیرِ حرام.

گزیده تحف العقول، ص 22

 ***

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

النعمتان مجهولتان  الصحه و الامان                 

نعمت سلامتی و امنیت دو نعمت مجهول و ناشناخته اند..

1 - التحفه السنیه . السید عبد الله الجزائری ص 67
2 - روضه الواعظین الفتال النیشابوری . ص 472

***

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

کادَ الحَلیمُ أَن یَکونَ نَبیّا؛

 آدم بردبار به پیامبرى نزدیک است.

بحارالأنوار، ج43، ص70، ح61

***

قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

من طلب الشّهاده صادقا اعطیها و لولم تصبه.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :

هر کس از روی صدق شهادت را طلب کند، خداوند به او ((ثواب)) آن را عطا خواهد کرد، هر چند به شهادت نرسد.

کنز المعال، ج4، ص421، حدیث11210

 ***

پیامبر صلی الله علیه و آله:

عَلَیکَ بِطولِ الصَّمتِ فَانَّهُ مَطرَدَءٌ لِلشَّیطانِ وَ عَونٌ لَکَ عَلَی أمرِ دینِکَ.
خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین، یاور توست
بحارالانوار ج68 ص279

 ***

« از آداب برادری »

امیرالمؤمنین علی سلام الله علیه :
اِحمِل نَفسَکَ مِن أخیکَ...عِندَ صُدودِهِ عَلَى اللَّطَفِ وَالمُقارَبَةِ وعِندَ جُمودِهِ عَلَى البَذلِ؛
چون برادرت از تو روى گردانَد، خود را به او نزدیک کن و چون بُخل ورزد، به او بخشش کن.
نهج البلاغه، نامه ۳۱؛ دوستی در قرآن و حدیث، ص 64

***

 امام على علیه‏ السلام :

الدَّهرُ یَومانِ یَومٌ لَکَ وَ یَومٌ عَلَیکَ فَاذا کانَ لَکَ فَلا تَبطَر وَ إذا کانَ عَلَیکَ فَاصبِر.

روزگار دو روز است، روزی به نفع تو و روزی به ضرر تو، چون به سودت شد شادی مکن، و چون به زیانت گردید غم مخور.

نهج البلاغه ص 546 ، حکمت 396

***

« آزمایش دنیا »

امیرالمؤمنین علی سلام الله علیه :

ابتُلِیَ النّاسُ بِها فِتنَةً، فَما أخَذوهُ مِنها لَها اُخرِجوا مِنهُ وحوسِبوا عَلَیهِ، وما أخَذوهُ مِنها لِغَیرِها قَدِموا عَلَیهِ وأقاموا فیهِ؛

مردم از بهر آزمایش، گرفتار دنیا شده اند. پس آنچه را از دنیا براى دنیا برگیرند، از کَفِشان بیرون مى رود و براى آن حسابرسى خواهند شد، و آنچه را از دنیا براى غیر آن (آخرت) برگیرند، به آن خواهند رسید و با آن خواهند زیست.

نهج البلاغة، خطبة ۶۳؛ میزان الحکمه: ج 4، ص 69
***

امیرالمؤ منین حضرت علی علیه السلام :
اِنَّمَا الشَّرَفُ بِالْعَقْلِ وَالاْدَبِ، لا بِالْمالِ وَالْحَسَبِ.
هـمـانـا شـرافـت آدمـى بـه سـبـب عـقـل و ادب اسـت نـه بـا مال و حسب .
شرح غررالحکم، ج 3، ص 77.

***

صرفه‌جویی
امام علی (علیه ‌السلام):
إذا أرادَ اللهُ بِعَبْدٍ خَیْراً ألْهَمَهُ الاِقْتِصادَ وحُسْنَ التَّدْبِیرِ، وجَنَّبَهُ سُوءَ التَّدْبِیرِ والإسرافَ.
هر گاه خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد، به او صرفه‌جویی و حسن تدبیر عطا کند و از بی‌ ‌تدبیری و اسراف دورش سازد.
Whenever Allah wills to be benevolent to someone He bestows him economy and good management and keeps him away from imprudence and prodigality
میزان الحکمه، ح 5364

***

امام علی (علیه السلام):

" آفَةُ النُّجْحِ الْکَسَلُ
 آفت موفقیت تنبلی است.

میزان الحکمه، ج 11،ص 5184

***

دل و دنیا
امام علی (علیه ‌السلام):
أخرِجُوا مِنَ الدُّنیا قُلُوبَکُم قَبلَ أن تَخرُجَ مِنها أبدانُکُم، فَفِیهَا أختُبِرتُم ولِغَیرِها خُلِقتُم.

پیش از آنکه بدن‌های شما از دنیا خارج گردد، دلهایتان را از آن خارج کنید؛ چرا که در آن امتحان می‌شوید و برای غیر آن آفریده شده‌اید.
Bring out your hearts from this world before your bodies fly from it, for you are examined in it and have been created for except it
بحار الأنوار، ج 75، ص 67

***

« جلوگیری از تباهی اموال »

امام على علیه السلام:

مَن کانَ لَهُ مالٌ فَإِیّاهُ وَالفَسادَ... ومَن صَنَعَ المَعروفَ فیما آتاهُ اللّهُ فَلیَصِل بِهِ القَرابَةَ، وَلیُحسِن فیهِ الضِّیافَةَ؛

آن که ثروتى دارد، زنهارش باد از تباهکارى!... و آن که مى خواهد با آنچه خداوند عطایش کرده نیکى کند، به خویشاوندش رسیدگى نماید و نیکو مهماندارى کند.

الأمالی للمفید: ص ۱۷۶ ح ۶ / فرهنگ‌نامه مهمانی، ص68

 ***


« کار و تلاش »
امام على علیه ‏السلام :
تَعرَّضوا للتِّجاراتِ، فإنّ لَکُم فیها غِنىً عمّا فی أیْدی النّاسِ، وإنّ اللّه‏َ عزّوجلّ یُحِبُّ المُحتَرِفَ الأمینَ؛
در طلب معاش خود کاهلى نکنید که پدران ما براى آن ‏مى‏ دویدند و آن را جستجو مى‏ کردند.
الخصال: ص 621 ح 10...

***

از حضرت فاطمه علیها السلام روایت شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

مَثَلُ الإمام مَثل الکعبة إذ تُؤتی وَ لا تَأتی؛
امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آن که (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.
بحار الانوار ، ج 36 ، ص 353

***

حضرت فاطمه علیهاالسلام :
 إنْ کُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناکَ و تَنتَهی عَمّا زَجَرناکَ عَنهُ فَأنتَ مِن شیعَتِنا و إلاّ فَلا 
حضرت فاطمه علیهاالسلام :
اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى دهیم عمل کنى و از آنچه برحذر مى داریم دورى کنى ، از شیعیان مایى و الاّ هرگز .

 إحقاق الحقّ ، ج 19 ، ص 129 .

****

« پاداش درود بر فاطمه سلام الله علیها »

پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله :

یا فاطمةُ ، مَن صَلّى علَیکِ غَفَرَ اللّه‏ُ لَهُ ، وألحَقَهُ بی؛

ای فاطمه ، هرکس بر تو صلوات فرستد ، خداوند او را می آمرزد ، و در هرجایی از بهشت که باشم به من ملحق می نماید.

بحارالانوار، ج 100، ص 199

 

****

رفیق شناسى

«قالَ الْحَسَن(علیه السلام) لِبَعْضِ وُلْدِهِ: یا بُنَىَّ لا تُواخِ أَحَدًا حَتّى تَعْرِفَ مَوارِدَهُ وَ مَصادِرَهُ فَإِذَا اسْتَنْبطْتَ الْخُبْرَةَ وَ رَضیتَ الْعِشْرَةَ فَآخِهِ عَلى إِقالَةِ الْعَثْرَةِ وَ الْمُواساةِ فِى الْعُسْرَةِ.»

امام حسن مجتبی(علیه السلام) به یکى از فرزندانش فرمود: اى پسرم! با احدى برادرى مکن تا بدانى کجاها مى رود و کجاها مى آید، و چون از حالش خوب آگاه شدى و معاشرتش را پسندیدى با او برادرى کن به شرط این که معاشرت، بر اساس چشم پوشى از لغزش و همراهى در سختى باشد.

تحف العقول ص 233

 ***

اعتماد به مقدَّرات الهى

امام حسن مجتبی(علیه السلام):

«مَنِ اتَّکَلَ عَلى حُسْنِ الاْخْتِیارِ مِنَ اللّهِ لَهُ لَمْ یتَمَنَّ أَنـَّهُ فى غَیرِ الْحالِ الَّتى إِخْتارَهَا اللّهُ لَهُ.»

هر که به نیک گزینى خداوند دلگرم باشد، آرزو نمىکند در وضعى جز آنچه خدا برایش برگزیده، باشد.

تحف العقول ص 234

***

امام حسن علیه السلام :
مَن عَدَّدَ نِعَمَهُ مَحَقَ کَرَمَهُ؛
هر که احسانهاى خود را بر شمرد، بخشندگى خویش را از بین برده است.
بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۱۵ / ۱۱؛ میزان الحکمه، ج10، ص97

***

امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:

بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا.

بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.

تحف العقول ص 229

***

امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود: 

«أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ إِدامَةُ التَّفَکُّرِ فَإِنَّ التَّفَکُّرَ أَبُو کُلِّ خَیر وَ أُمُّهُ.»
شما را به پرهیزگارى و ترس از خدا و ادامه تفکّر و اندیشه سفارش مى کنم، زیرا که تفکّر و اندیشه، پدر و مادر تمام خیرات است.
مجموعه ورام ج 1 ، ص 52
***
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود: 
«لا أَدَبَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ، وَ لا مُرُوَّةَ لِمَنْ لاهِمَّةَ لَهُ، وَ لا حَیاءَ لِمَنْ لا دینَ لَهُ.»
کسى که عقل ندارد، ادب ندارد و کسى که همّت ندارد، جوانمردى ندارد و کسى که دین ندارد، حیا ندارد.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 111 ، ح 6
***

امام حسن مجتبی علیه السلام:

«أَلْقَریبُ مَنْ قَرَّبَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إِنْ بَعُدَ نَسَبُهُ، وَ الْبَعیدُ مَنْ باعَدَتْهُ المَوَدَّةُ وَ إِنْ قَرُبَ نَسَبُهُ.»
خـویشاونـد کسـى است کـه دوستـى و محبّت، او را نـزدیک کرده باشد و اگـر چـه نـژادش دور بـاشد.و بیـگانـه کسـى است کـه از دوستـى و محبّت به دور است و گرچه نژادش نزدیک باشد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 643 ، ح 7 - تحف العقول ص 234

***

امام حسن علیه السلام:

المَسؤولُ حُرّ حَتی یَعِد ، وَ مُستَرِقُ المَسئولِ حَتی یَنجَز؛

 انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتی وعده میدهد زیر بار مسؤولیت میرود، و تا به وعده اش عمل نکند رها نخواهد شد.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج75، ص113

***

امام حسین علیه السلام می فرمایند:

أَلاِستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أَن یُسبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ وَ یَسلُبَهُ الشُّکر
غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فراوان دهد و توفیق شکرگزاری را از او بگیرد.
(تحف العقول،ص 246)

***

امام سجّاد سلام الله علیه :

کَفى بِنَصرِ اللّهِ لَکَ أن تَرى عَدُوَّکَ یَعمَلُ بِمَعاصِی اللّهِ فیکَ؛

همین یاورى الهى تو را بس که مى بینى دشمنت در حقِّ تو راه نافرمانىِ خدا را مى پیماید.

گزیده تحف العقول، ص42

 ***

امام سجاد علیه‏ السلام :

اَللّهُمَّ إِنّى أَعوذُبِکَ مِنْ... أَنْ نَعْضِدَ ظالِما أَوْ نَخْذُلُ مَلْهوفا أَؤْ نَرومَ ما لَیْسَ لَنا بِحَقٍّ؛
 خدایا به تو پناه مى ‏برم... از این که ظالمى را یارى کنیم و یا مظلوم و دلسوخته ‏اى را بى ‏یاور گذاریم و یا آنچه حق ما نیست بخواهیم.
صحیفه سجادیه ص 56 ،فرازی از دعاى 8

***

امام باقرعلیه السلام فرمودند: 

اگر مردم مى‏ دانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین علیه السلام است از شوق زیارت مى مردند.
ثواب الاعمال، ص 319؛ به نقل از کامل الزیارات.

***

 امام باقر علیه السلام :

خُذُوا الکلِمَةَ اطَّیبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم یعمَل بِها؛

سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل نکند.

تحف العقول، ص391

***

در زمان غیبت باید چنین باشیم

قال الامام ابو جعفر محمد بن علی الباقر علیه السلام:

اِصبِروا عَلی اداء الفَرائضِ، وَ صابِرو عَدُوُّکم ، وَ رابِطوا امامَکمُ المُنتَظَرِِ

صبر کنید برگزاردن احکام شرع و شکیبایی ورزید در برابر دشمنتان و آماده و حاضر باشید برای امامتان که در انتظار او هستید.

غیبه النعمانی، ینابیع المودة.

***

« نوروز »

امام صادق سلام الله علیه:

ما مِن یَومِ نَیروزٍ إلّا ونَحنُ نَتَوَقَّعُ فیهِ الفَرَجَ لِأَ نَّهُ مِن أیّامِنا وأَیّامِ شیعَتِنا؛

و هیچ نوروزى نیست، جز آن که ما چشم به راه گشایشیم؛ زیرا آن، روز ما و روز شیعیان ماست.

بحار الأنوار ، ج 59 ، ص 92. میزان الحکمه ج 8 ص 311

***

امام صادق (علیه السّلام) :

«کَثرَةُ النَّومِ مَذهَبَةٌ للدِّینِ والدُّنیا؛»

« پرخوابى، دین و دنیا را از بین مى‏ برد.»

کافی : ج 5، ص 84، ح 1 / میزان الحکمة: ج 12 ، ص 493

***

امام_صادق سلام الله علیه :

إذا سَلِمَ شَهرُ رَمَضانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ . [ وقالَ :] رَأسُ السَّنَةِ شَهرُ رَمَضانَ؛
هر گاه ماه رمضانْ سالم باشد، [همه] سالْ سالم است. [و فرمود:] سَرِ سال، ماه رمضان است.
تهذیب الأحکام : ج ۴ ص ۳۳۳؛ مراقبات ماه رمضان ص 32

***

امام صادق علیه السلام :
قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ.
شب قدر، قلب ماه رمضان است.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 66 -

***

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
هنگامی که گرفتاری بنی اسرائیل طولانی شد چهل صبح دعا کردند و به گریه و ضجه پرداختند، خداوند حضرت هارون و موسی را 170 سال زودتر از زمانی که مقدر بود برای نجات آنها فرستاد؛ اگر شما نیز چنین کنید خداوند فرج ما را برای شما می فرستد وگرنه غیبت تا نهایت آن طول خواهد کشید.
تفسیر عیاشی جلد 2 صفحه ی 143

***

عن الامام الکاظم علیه السلام:

« ... انما شیعة علیّ من صدق قوله فعله »

امام کاظم علیه السلام فرمود:

« همانا شیعه علی کسی است که قول او فعلش را تصدیق نماید»

کافی / ج 8 / ص 228 / ح 290

***

امام رضا علیه السلام:

مِن عَلَاماتِ الفِقهِ الحِلمُ وَ العِلمُ مَ الصُمتُ إنَّ الصَّمتَ بَابٌ مِن أبوابِ الحِکمَةِ إنَّ الصَّمتَ یَکسِبُ المَحَبَّةَ إنَّهُ دَلیلٌ عَلَی کُلِّ خَیر

از نشانه های فهم عمیق و درست، بردباری، دانش و سکوت است. سکوت دری از درهای حکمت است. سکوت محبت می آورد و راهنمای هر خیری است.
اصول کافی، ج2، ص113، باب الصمت و حفظ اللسان، حدیث1

***

 قالَ امام رضا علیه السلام :

 مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلى مایُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ، فَلْیَکْثُرْ مِنْ الصَّلوةِ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، فَإ نَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما

کسى که توان جبران گناهانش را ندارد، زیاد بر حضرت محمّد و اهل بیتش علیهم السلام صلوات و درود فرستد، که همانا گناهانش اگر حقّ الناس نباشد محو و نابود گردد.

 - من لا یحضره الفقیه: ج 1، ص 115، ح 541، وسائل الشیعه: ج 3، ص 227، ح 3479.

***

عیون أخبار الرضا علیه السلام عن الحسن بن الجهمسَأَلتُ الرِّضا علیه السلام فَقُلتُ لَهُ : ... جُعِلتُ فِداکَ ، أشتَهی أن أعلَمَ کَیفَ أنَا عِندَکَ ؟ 
قالَ : اُنظُر کَیفَ أنَا عِندَکَ .

عیون أخبار الرضا علیه السلام ـ به نقل از حسن بن جَهْم ـ از امام رضا علیه السلام پرسیدم : فدایت گردم ! خوش دارم بدانم که نزدت چه جایگاهى دارم . 
حضرت فرمود : «نگاه کن که من چه جایگاهى نزدت دارم [که جایگاه تو در نزد من نیز مانند آن است]» .

عیون أخبار الرضا علیه السلام : 2 / 50 / 192 ، الأمالی للصدوق: 312/360  و...

***

امام جواد سلام الله علیه :

مَن غَلَبَ جَزَعُهُ عَلى صَبرِهِ حَبِطَ أجرُهُ؛

هر که بى تابى اش بر شکیبایى اش چیره آید، اجرش تباه مى شود.

بحار الأنوار، ج‏۵۰، ص‏ گزیده تحف العقول، ص 63

 ***
« دوری از دوست بد »
امام جواد سلام الله علیه :
إیّاکَ ومُصاحَبَةَ الشِّرّیرِ، فَإِنَّهُ کَالسَّیفِ المَسلولِ یَحسُنُ مَنظَرُهُ ویَقبُحُ أثَرُهُ؛
از همنشینى با شرور بپرهیز؛ چرا که مانند شمشیر آخته، خوشْ منظر و زشتْ اثر است.
الدرّة الباهرة، ص ۴۰ ؛ حکمت نامه جوان ص 217
***
« بی‌نیازی »
امام هادی سلام الله علیه :
الغِنى قِلَِّةُ ما تَمَنّیکَ وَالرِّضا بما یَکْفیکَ؛
بى نیـازى، در کمـى آرزو و رضایت به چیزى است که تو را کفایت مى کند.
اعیان الشیعة؛ ج 2، ص 39
***

امام حسن عسکری علیه السلام:

ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَکونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛
چه زشت است براى مؤمن ، به چیزى دل بندد که خوارش سازد.
گزیده تحف العقول

***

امام حسن عسکری علیه السلام:

«جُعِلَتِ الْخَبائِثُ فى بَیْت وَ جُعِلَ مِفْتاحُهُ الْکَذِبَ.»:
تمام پلیدى ها در خانه اى قرار داده شده و کلید آن دروغگویى است.
(بحار الانوار، ج78، ص377)
***
امام حسن عسکری علیه السلام:

خَصلَتانِ لَیسَ فَوقَهُما شَى ءٌ : الإیمانُ بِاللّه ِ ونَفعُ الإخوانِ؛

دو خصلت است که وراى آن دو ، چیزى نباشد : ایمان به خدا و سودرساندن به برادران.

 گزیده تحف العقول
***
عیسى بن مریم علیه السلام:

إِلى‏ کَم یَسِیلُ الماءُ عَلَى الجَبَلِ لَا یَلِینُ؟! إِلى‏ کَم تَدرُسُونَ الحِکمَةَ لَا یَلِینُ عَلَیها قُلُوبُکُم؟!

تا کى آب بر کوه روان شود و کوه نرم نگردد؟! تا کى حکمت مى‏‌خوانید و دل‏هایتان با آن نرم نمى‌‏شود؟!

الأمالی للمفید: ص ۲۰۹ ح ۴۳ / حکمت‌نامه عیسی بن مریم علیهما السلام، ص228