ذره

  قهرمان ملی: شهید دریاداربایندر

                                               

متولد 1277 تهران و فرزند دوم مرحوم علی اکبربایندر.او با رفتن به دارلفنون وسپس مدرسه نظام مشیر الدوله  با درجه ستوان دومی در سال 1299 درسش را در ایران به اتمام رساند.

سپس با شرکت در نبرد" شکر بازی" وجنگ با" اسماعیل آقاسیمیت قو" و امن کردن مازندران  و ازجان گذشتگی های فراوان  نشان "ذوالفقار 4" عالی ترین نشان درجه  نظامی ایران را دریافت کرد. بایندر برای ادامه تحصیل دانشگاه جنگ پاریس و نیروی دریایی ایتالیا رفت وتحصیلات نظامی اش را در بالاترین سطح به پایان رسید.

سال 1315 بود که بایندر به درجه «ناخدا یکم» رسید. درجه ای که برای اولین بار یک نفر در ایران موفق به گرفتنش می شد و بعد در سال 1319،  به درجه دریادار یکمی رسید و نیروی دریایی جدید ایران را تاسیس نمود.

پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات ایران و انگلیس د خصوص باز پس گیری جزایر سه گانه این قهرمان ملی به جزایر سه گانه رفت ودر آنجا به مقامات نظامی انگلیس گفت:

"جزایر تنب و ابو موسی بخشی از سرزمین ایرا ن  بوده وخواهد ماند. "

به دستور بایندر ناو "پلنگ" به بندر باسعیدوی جزیره قشم رفت و با پایین آوردن پرچم انگلیس، ‏پرچم ایران را در این بندر برافراشت.

دریادار بایندر همزمان با شروع‌ جنگ‌ جهانى دوم‌ و 48 ساعت قبل از شهادت علاوه بر مسوولیت فرماندهی نیروی دریایی ،فرماندهی لشکر ششم خوزستان را بر عهده گرفت.

بایندر با وجود دستور نظامی رضاخان مبنی برترک جنگ، این فرمان را نپذیرفت او سوم شهریور  1320  میزفرماندهی اش را ترک کرد وبرای ایستادگی ومقاومت در برابر نیروهای انگلیسی عازم خط مقدم جنگ  وقرارگاه گردان مرزی شد.

 او پس از ساماندهی نیروها به اتفاق سروان ولی‌الله مکری‌نژاد  با اتومبیل و از راه خشکی عازم خرمشهر شد، تا ستاد فرماندهی عملیات را در منطقه حفار تشکیل دهد.

 اما چند دقیقه بعد از حرکت، با نیروهای مهاجمین انگلیسی مواجه و در حین مقاومت در برابرآنان درحالی که تلاش می‌کردند تا با استفاده از پستی و بلندی‌های منطقه، خود را به نهر جاسبی برسانند در حوالی پاسگاهی نزدیک بی‌سیم خرمشهر به شهادت رسیدند.


 بایندر به زبانهای‌ انگلیسى‌، فرانسه‌، ایتالیایى‌ و ترکى‌ تسلط  کامل داشت‌ و با همتی بالا  دست به نگارش کتاب های متعددی  به خصوص درباره خلیج‌همیشه فارس‌ دست‌ زد.

 آثار شهید دریا دار بایندر :                                                  

نقشه خلیج‌ فارس‌ (تهران‌، 1310ش‌)؛ 2. خلیج‌ فارس‌ (خرمشهر، 1317ش‌)، 3. جغرافیای‌ خلیج‌ فارس‌ (تهران‌، 1319ش‌)، 4. اصول‌ دریانوردی‌؛ 5. آیین‌نامه‌های‌ توپخانه‌ در 6 جلد، 6. راهنمای‌ ناوی،7. مقالاتى‌ در مجله ارتش، 8. دستور تیر توپخانه سبک‌، 9. آیین‌نامه مشق‌ پای‌ توپ‌ کوهستانى‌.

برادرش  یداله بایندر نیز یک روز بعد از او پس از مقاومت در برابر نیرو های روس در سواحل انزلی به شهادت رسید.

    

نظرات  (۱۱)

سلام

من حتی اسم ایشون رو هم نشنیده بودم!

ممنون از مطلب مفید شما...استفاده کردیم.

و من الله توفیق

پاسخ:
سلام
 خواهش میکنم...
  • محمد حسین خانی کوثرخیزی
  • خدایش بیامرزد
  • محسن پورمقدس
  • تشکر از مطلب زیبات
    پاسخ:

      سلام دکتر

    خوشحال شدم سر زدی

    سلام
    خدا قوت
    حقیقتا من ایشون رو نمیشناختم
    ممنون از مطلبتون

    خدا رحمتشون کنه
    خاک پای مردان ایران پرستم  به امید الغای ننگنامه های ترکمن چای و گلستان 
    سلام 
    به به ، لذت بردم واقعا 
    نمی دونم اما امیدوارم یه جوری زحماتش رو جبران کنم 
    موفق باشید
    ممنون که به خوندنش دعوتم کردید
    اصلا باهاش اشنایی نداشتم ...
    سلام
    بخش مربوط به زادگاه ایشان در متن به اشتباه آورده شده است . ایشان متولد شهر بیجار از شهرستانهای استان کردستان است نه شهر تهران .
    لطفا اصلاح فرمائید

    یا علی
    ایشان متولد تهران هستند ولی اصالتا از طوایف گروس شهرستان بیجار از توابع کردستان می باشند
    با سلام. من هم بایندر واهل بیجار کردستان و از طایفه دریادار هستیم.ایشان تو بیجار هم خیلی غریب هستن حتی خیابانی که قبل انقلاب به نام ایشون بود رو هم عوض کردن اما خوب جدیدا بیشتر از ایشان نام برده میشه در بیجار. مطالب شما عالی ومفید بود
    پاسخ:

    سلام

    چه جالب....

     ان شا الله از غربت همه شهدای وطن کم بشه

    باسلام واحترام،در تهران هم خیابانی بنام بایندر بود که متاسفانه تغییر پیدا کرد.اما دریاسالار بایندر همواره زنده است.
    پاسخ:
    سلام
    چه بد این تغییر نام...
     شهدا این وطن همیشه زنده اند 
    ممنونم از حضورتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">