ذره

ترجمه فارسی و صوتی ...سوره مبارکه یس*قلب قرآن*....


سوره مبارک «یس» را قلب قرآن مى گویند; زیرا در حدیثى از رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است: «هر چیزى قلبى دارد و قلب قرآن، سوره یس است».[1] شاید مطالب موجود در این سوره و اهمیت آنها که شامل مهم ترین و حیاتى ترین مسائل اسلامى است، موجب شده است که سوره یاسین به مثابه قلب قرآن تلقى شود. این سوره بخشى از اصول اعتقادات هم چون: «توحید»، «نبوت» و «معاد» را بازگو مى کند; بنابراین، سوره شأنى عظیم دارد; هم از جهت اصول یاد شده و هم از سوى شاخه هاى متفرع بر آنها. شاید نیز از این رو باشد که در روایات شیعى و سنى، «قلب» قرآن نام برده شده است.[2]

توضیح این که قلب براى هر موجود زنده، نقش اساسى و بنیادى را ایفا مى کند; به گونه اى که بدون داشتن قلب، آن موجود زنده نمى تواند به حیات خود ادامه دهد و بر طبق روایت مزبور، اگر قرآن را به یک موجود تشبیه کنیم، سوره مبارک «یس» قلب آن خواهد بود. این امر نشان مى دهد که در این سوره، مهم ترین و حیاتى ترین مسائل ـ اسلام که شامل اصول اعتقادات اسلام (توحید، نبوت و معاد) و خالقیت مى شود ـ بیان شده است; به همین جهت است که به این سوره، قلب قرآن گفته شده است.

 به تعبیر  مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله علیه این سوره شأن والایی دارد و اصول و ریشه‌های حقایق را در خود جمع کرده است.[3]

[1]. المیزان، ج 17، ص 62.

[2]. ر.ک: همان، ج 17، ص 89 ـ 90.

[3].تفسیر المیزان، ج 17، ص 62.

*ترتیل بسیار دلنشین سوره یاسین

 

  • ذره

قرآن

نظرات  (۵۹)

  • فانوس جزیره ...
  • سلام علیکم برادر
    اسپیکر ندارم باید صوت رو هم گوش کنم ..
    عاقبتت بخیر
    پاسخ:
    سلام داداش.....
    حتما گوش بدیم...بسیار دلنشینه
    یا علی
    سلام علیکم..
    ازسفارشات صاحب العصروالزمان به آیت الله مرعشی نجفی ..بعدازنمازصبح سوره یس...بعدازنمازظهرسوره نبا...بعدازنمازعصر سوره عصر...بعدازمغرب سوره واقعه...بعدازعشاسوره ملک...
    من چندین بارتجربه کردم یس بعدازنمازصبح ...خیلی آرامش بخشه.
    به عنوان یه ذره از جامعه قرآنی برای این پست زییا کمال تشکرازتون دارم...
    اللهم نورقلوبنابالقرآن...
    وزین اخلاقنابالقران...
    اللهم نجنامن النارباالقرآن ...
    وادخلنا بالجنه مع القرآن...
    وغفرلوالدینابالقرآن...
    وعجل فی فرج مولانابالقرآن...
    دعای بعدازقرائت قرآن بود ..اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم(بانی خیرشدید)
    زیارت قبول حاجی.
    عاقبتتون بخیر.
    پاسخ:
    با سلام...
    ممنون بابت الطاف شما...
    چقدر این پست آرامش بخش بود..
    سپاس
    پاسخ:
    قرآن همیشه آرامش بخشه...
    به نکته خوبی اشاره کردید...
    یاعلی
    سلام و عرض ادب.
    سپاس.

    پاسخ:
    سلام...یاعلی
    سلام و سعادت
    بسیار زیبا بود
    انشالله مأجور باشید...
    پاسخ:
    سلام....قران همیشه زیباست....سپاس از قبول دعوت
  • علی اکبر مجنون الحسین جان
  • بسم رب الحی ارواحناله لک الفدا
    سلام و ادب محضر شما ذره ی متعالی ارزشمندو دوست ناب
    ممنونم از محبت ودعوتت که بسی جای شکری عظیم و سجده ای طولانی با اخلاص می خواهد ان شاالله
    پست عالی بود و زیبا و نورانی و با اجازه ی شما دانلود می کنم...
    خوشحال می شم تشریف میارید به صحن حسینیه ی خود و خاک قدومتون رو طوطیای چشمم می کنید....
    از خداوند بزرگ می خواهم به عنوان بنده ای ناچیز که مزد این پست شما را کربلا توام با شهادت ان شاالله امضا فرماید ...
    و به بهترین خواسته های قلبیتان برسید به امید نور اعظم...
    در ضمن یک جلد کتاب هم پیشکش می کنم
    اگر دوست داشتید هم خودتان بخوانید و هم عرضه بفرمایید که بسیار زیبا و جامع و دل نشین است ....
    کاریست از سرکار خانم شهرزادامین منصور
    به نام  کیمیای درون ...انتشارات پیوسته...چاپ 1385
    موبایل انتشارات 09123235525
    320صفحه قطعه کوچک....ذره جان فوق العاده است....
    تنها بادقت باید خونده بشه
    التماس دعای عهد و فرج مولایمان ان شاالله
    پاسخ:
    سلام.....
    ممنون از محت ها ی شما و ممنون تر بابت معرفی کتاب...
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • درسته خب از یه لحاظ هایی میان مشخص میگن و میگن قلب قرآن .... ولی من فکر میکنم همه ی قرآن قلبِ...کلِ قرآن قلبِ 
    چون هر آیه اش نکته داره و واسه وجودِ انسان حکم قلب رو داره

    در کل مثل همیشه عالی :)


    پاسخ:
    سلام...علت و چرایی اینکه سوره مبارکه یاسین قلب قرآنه ذکر شده ....با توجه به حدیث نبوی
    بسیار عالی
    محشر ....
    پاسخ:
    قرآنه دیگه....
  • محمدمهدی باقری
  • سلام علی آل یس
    واقعا باید به اسلام با این معجزه افتخار کرد
    فقط یه سوال برام پیش اومده
    خوشحال میشم بهم جواب بدید
    اونم اینه که خدا تو قران میگه هیچ کس نمیتونه ده تا آیه مث قران بیاره
    مگه ویژگی خاص قران چیه که هیچ کس نمیتونه؟
    گفتن ده تا جمله عربی کاری نداره که
    خوشحال میشم بهم جواب بدید
    یا زهرا سلام الله علیها
    پاسخ:
    سلام....ممنون از حضورتون....
    سوال شما رو کامل تر مطر ح می کنیم....

    آیا واقعاً کسی نمی‏تواند مثل و مانند قرآن را بیاورد؟منظور از مثل قرآن آوردن چیست؟به چه دلیل می‏گوییم قرآن معجزه است؟<اگر صرف عدم توانایی مثل قرآن آوردن، دلیل بر اعجاز قرآن باشد، گفته می‏شود که مثل حافظ هم کسی نمی‏تواند بسراید.به چه دلیل می‏گوییم قرآن تحریف نشده است؟

    «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» هود (11)، آیه 13.؛ «یا مى‏گویند: آن را به دروغ ساخته است! بگو: اگر راست مى‏گویید، سوره‏اى مانند آن بیاورید و هر که را جز خدا مى‏توانید، فرا خوانید».

    قرآن در آیه مورد بحث و در آیه «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْاِنْسِ وَالْجِنُّ عَلی اَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرآنِ لایَأْتُونَ بِمِثْلِه وَلَوْ کانَ بَعْضَهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً»، مى‏فرماید: کسى مثل قرآن نمى‏تواند بیاورد. این آیه از یک سو از همه انسان‏ها دعوت کرده و
    از سوى دیگر با توجه به جاودانگى دعوت قرآن، انسان‏هایى را که در عصر ما و اعصار دیگر زندگى مى‏کنند، شامل مى‏شود و از سوى سوم با تعبیر «اِجْتَمَعَتِ» و جمله «بَعْضَهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً»، دشمنان اسلام را دعوت به همکارى و همفکرى و تعاون در مقابله به مثل مى‏کند و از سوى چهارم با انواع تحریکات و به اصطلاح بر سر غیرت آوردن طرف، با این معارضه همراه است و در نتیجه، قوى‏ترین شکل تحدّى را به خود گرفته است و هنگامى که با قاطعیت مى‏گوید: «لایَأْتُونَ بِمِثْلِه» (هرگز همانند آن را نمى‏آورند)، ارتباط و پیوند آن را با ماوراى جهان مادى روشن مى‏سازد.
    قرآن در آیه دیگرى سطح تحدّى و دعوت به معارضه را پایین‏تر مى‏آورد و مى‏گوید: «اَمْ یَقُولُونَ افْتَریهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَریاتٍ»هود (11)، آیه 13.؛ «آنها یعنى (-(مخالفان اسلام)-) مى‏گویند: قرآن را به خدا افترا بسته است. بگو: اگر راست مى‏گویید، شما هم ده سوره مانند این سوره‏هاى دروغین بیاورید» و به این هم قناعت نمى‏کند و مى‏افزاید «وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللهِ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ» یونس (10)، آیه 38.؛ «تمام کسانى را که مى‏توانید غیر از خدا (-(براى انجام این امر)-) به یارى طلبید؛ اگر راست مى‏گویید».
    در جاى دیگرى به کمتر از این تنزل مى‏دهد و مى‏فرماید «اگر درباره آن چه بر بنده خود (-(محمدصلى الله علیه وآله)-) نازل کرده‏ایم، شک و تردید دارید، (-(حداقل)-) یک سوره مانند آن را بیاورید»؛ «وَاِنْ کُنْتُمْ فی رَیْبٍ مِمّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَأْتُوا
    بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ»
     بقره (2)، آیه 23. و بعد مى‏افزاید: «تمام گواهان خود را جز خدا دعوت کنید؛
    اگر راست مى‏گویید»؛ «وَادْعُوا شُهَدائَکُمْ مِنْ دُونِ اللهِ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ».
    روشن است که منظور از «گواهان جز خدا»، همفکران و یاوران آنها هستند؛ زیرا اینها همان کسانى هستند که در نفى رسالت پیامبرصلى الله علیه وآله به نفع آنها گواهى مى‏دادند و طبعاً در این جا باید به آنان کمک کنند؛ تا سوره‏اى همانند قرآن بیاورند.
    در سوره یونس، آیه 38 نیز تحدى به آوردن سوره‏اى همانند قرآن شده، مى‏فرماید: «آنها مى‏گویند: او قرآن را به دروغ به خدا بسته، بگو اگر راست مى‏گویید، یک سوره همانند آن را بیاورید و هر کس را مى‏توانید جز خدا
    به یارى طلبید»؛ «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ».
    واژه «سُورَة»، شامل سوره‏هاى بزرگ و کوچک قرآن مى‏شود و تعبیر به «مِثْلِهِ»، اشاره به همانند بودن از تمام جهات است، و جمله «وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللهِ»، تمام ما سِوَى الله را شامل مى‏شود.
    بنابراین، اگر قرآن زاییده فکر بشر بود، انسان دیگرى نیز مى‏توانست همانند آن را بیاورد؛ تا چه رسد به این که بخواهد از افراد بى‏شمارى نیز کمک گیرد؛ به ویژه این که در میان عرب جاهلى، فصحا و بلغاى فراوانى بودند.
    تعبیر «بِحَدیثٍ مِثْلِهِ» (سخنى همانند آن) مى‏تواند اشاره به تمام قرآن یا چند سوره یا یک سوره و یا حتى کمتر از آن باشد؛ زیرا «حدیث» (سخن) به همه اینها گفته مى‏شود.
    در سوره عنکبوت، آیه 50 در پاسخ بهانه‏جویانى که «مى‏گفتند: چرا پیامبرصلى الله علیه وآله معجزه ندارد و آیاتى از سوى پروردگارش بر او نازل نشده»، مى‏فرماید: «بگو: آیات نزد خداست (-(و به فرمان او نازل مى‏شود)-) من تنها انذارکننده‏اى آشکار هستم»؛ «قُلْ اِنَّما الآیاتُ عِنْدَ اللهِ وَ اِنَّما اَنَا نَذیرٌ مُبینٌ»؛ سپس مى‏افزاید: آیا براى آنها کافى نیست که این کتاب آسمانى را بر تو نازل کردیم که پیوسته بر آنها تلاوت مى‏شود؛«اَوَ لَمْ یَکْفِهِمْ اَنّا اَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ یُتْلی عَلَیْهِمْ»؛ یعنى آنها چرا با وجود این معجزه بزرگ و بى‏مانند الهى، انتظار معجزات دیگرى را مى‏کشند و به این ترتیب، با صراحت از اعجاز قرآن خبر مى‏دهد
    و با دلالت التزامى، تحدى مى‏کند و مخالفان را به معارضه مى‏طلبد.
    نتیجه این که قرآن مجید، حداقل در هفت آیه از سوره‏هاى مختلف، قرآن را به عنوان یک معجزه بزرگ الهى قلمداد کرده، منکران را به راه‏هاى مختلف مورد تحدى قرار مى‏دهد و مى‏دانیم که هرگاه کسى خارق عادتى انجام داد و همگان را به معارضه دعوت کند و آنها از آن عاجز ماندند، دلیل بر اعجاز آن است. مکارم شیرازى و...، پیام قرآن، ج 8.
    مراد و معناى مثل قرآن آوردن چیست؟
    اساساً مسئله تحدى و همانند آوردن، تنها در قالب الفاظ و زیبایى و
    آهنگ آن خلاصه نمى‏شود؛ بلکه مى‏توان گفت که اساس این تحدى در مورد حقایقى است که قرآن آنها را بیان و در قالبى منحصر به فرد، ارائه نموده،
    قالبى که از یک سو نثر است و محدودیت قافیه و ردیف را ندارد و از سوى دیگر، همانند نظم است و از زیبایى، روانى و آهنگ‏پذیرى برخوردار است‏
    و از ملال آورى متن ساده به دور است.
    براى توضیح بیشتر لازم است به نکات زیر توجه کنید:
    1. جاى تردید نیست که قرآن، کتاب هدایت است و براى سوق دادن بشر به سعادت دنیا و آخرت، نازل شده است؛ اما اسلوبى ویژه و خاص دارد که آن را از سایر کتاب‏ها ممتاز مى‏کند؛ به این معنى که قرآن در عین بیان مطالب مختلف، از کمال ارتباط و انسجام برخوردار بوده، جملات آن مانند درّهاى گران‏بها و با نظم اعجاب انگیزى، به هم متصل و مرتبط مى‏باشند و در لابلاى این جملات، مطالب عالى و حقایق زنده اخلاقى و انسانى نهفته است.
    2. قرآن مجید موضوعات زیادى را مطرح کرده و در همه این مسائل، بهترین و زیباترین حقایق را به بشر ارائه کرده است؛ حقایقى که خلل،
    فساد و بطلان، هرگز در آنها راه ندارد و کوچک‏ترین اشکال و ایرادى بر آن وارد نیست. از این رو، کسى که مى‏تواند یک کلمه از کلمات قرآن را بگوید
    و یا یک جمله از جملات آن را بیاورد، مستلزم آن نیست که بتواند مثل قرآن بیاورد؛ زیرا قدرت و توانایى بر مواد و الفاظ، هیچ‏گاه مستلزم توانایى‏
    بر ترکیبات قرآن نخواهد بود و افزون بر این، حلاوت و شیرینى و طراوت موجود در قرآن، ناشى از اعجازى است که بشر از خلق این اعجاز ناتوان‏
    و عاجز مى‏باشد.
    به چه دلیل مى‏گوییم قرآن معجزه است؟
    اعجاز قرآن در مجموع، در چهار امر زیر تجلى یافته است:
    الف) فصاحت الفاظ و جمال عبارات.
    ب) بلاغت معانى و علو مفاهیم.
    ج) زیبایى شگفت انگیز نظم و تألیف.
    د) بى‏نظیرى اسلوب و سبک.
    از اجتماع عوامل چهارگانه فوق است که تأثیر در نفوس و لذت و حلاوت در حال و نرمى دل و شرح صدر و مانند آن، در بشر حاصل مى‏گردد و به تعبیر استاد مطهرى، بشر از خلق این هندسه بى‏نظیر موجود در قرآن، ناتوان است. ر.ک: جعفر سبحانى، الهیات، ج 2، ص 145 ؛ مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 2، ص 125.
    روشن است که این موضوع از توانایى انسان بیرون و محال است و عجز و ناتوانى بشر، از این لحاظ نیست که گفته شود خداوند براى حفظ دلایل نبوت، قدرت مقابله با قرآن را از انسان سلب کرده است؛ زیرا ما مى‏دانیم که عده زیادى به معارضه با قرآن بر آمدند و در این راه، نه تنها انصراف براى آنان حاصل نگردید، بلکه با تمام نیرو به این مرحله وارد شدند؛ ولى عاقبت به عجز خود اعتراف نموده، عقب‏نشینى کردند. خلاصه این که به قول علامه طباطبایى، قرآن مجید تنها با اسلوب لفظى خود تحدى نمى‏کند؛ بلکه با جهات معنوى خود مانند جهات لفظى نیز تحدى و ادعاى اعجاز مى‏نماید. ر.ک:
    الف) محمد حسین طباطبایى، قرآن در اسلام، ص 118، انتشارات اسلامى.
    ب) ترجمه المیزان، ج 1، ص 71.

    پس مجموع لفظ و معنا، اعجاز قرآن را تشکیل مى‏دهند.
    اگر صرف عدم توانایى مثل قرآن آوردن، دلیل بر اعجاز قرآن باشد، گفته مى‏شود که مثل اشعار حافظ هم کسى نمى‏تواند بسراید.
    پاسخ این است که اشعار حافظ و دیگران، این طور نیست که نظیر نداشته باشند و اشعار زیادى وجود دارد که به دلیل کیفیت بالاى شعرى، حتى از اشعار حافظ برترند و به همین دلیل در آخر برخى نسخه‏هاى دیوان حافظ، اشعار مشکوک زیادى وجود دارد که برخى آنها را از حافظ مى‏دانند و برخى مى‏گویند از شاعران دیگرى مى‏باشند.
    علاوه بر این، قرآن مجید صرفاً با بُعد ادبى خود، تحدى نمى‏کند؛ تا آن را با اشعار ادبى مقایسه کنیم و بگوییم چون شبیه اشعار حافظ کسى شعر نگفته، پس تحدى قرآن به هم مى‏خورد؛ بلکه قرآن داراى وجوه مختلف اعجاز است.
    از طرف دیگر، شعر هر شاعرى، در یک جهت تفوق و برترى بر دیگرى دارد؛ مثلاً اگر شعر حافظ در بعد غزل عرفانى برترى دارد، شعر شاعر دیگرى در جهت دیگرى، برترى دارد. بنابراین، نه تنها شعر حافظ نظیر دارد، بلکه برتر از آن هم وجود دارد. ر.ک: مصباح یزدى، قرآن‏شناسى، ص 159.
    به چه دلیل مى‏گوییم قرآن تحریف نشده است؟
    پاسخ این است که: براى اثبات مصونیت قرآن کریم از تحریف ادله متعددى وجود دارد که به اختصار بیان مى‏کنیم.
    الف) شواهد تاریخى؛
    1. دستورها، توصیه‏ها و اهتمام ویژه پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله در مورد تلاوت و حفظ و کتابت قرآن کریم که سبب توجه و عنایت خاص مسلمانان به این امر،
    به عنوان یکى از وظایف مهم دینى گردید و علاقه زایدالوصف عرب معاصر نسبت به قرآن کریم، به جهت فصاحت و بلاغت و آهنگ معجزه آساى آن،
    در کنار توصیه‏هاى نبى اکرم‏صلى الله علیه وآله، عامل مضاعفى در انس هر چه بیشتر آنان با قرآن و اهتمام به تلاوت و حفظ آن گردید.
    2. براساس شواهد تاریخى، با توجه به توصیه‏هاى پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله و اهتمام و انس مسلمانان به تلاوت و حفظ و کتابت قرآن کریم و با توجه به تقدس و احترام ویژه‏اى که آنان براى قرآن کریم، به عنوان منبع و مرجع اصلى و قانون مدون براى تمام شئون حیات فردى و اجتماعى خویش قائل بودند، آنها حساسیت ویژه‏اى نسبت به حفظ و صیانت قرآن از هرگونه تغییرى از خود نشان مى‏دادند؛ به گونه اى که حتى نسبت به حذف یک «واو» از قرآن کریم، شدیدترین عکس‏العمل‏ها را نشان مى‏دادند و شمشیر را از نیام بیرون مى‏کشیدند؛ همچنان که در مورد واو در آیه «وَ الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ»،
    چنین موضوعى نقل شده است. ر.ک: سیوطى، الدر المنثور، ج 3، ص 232؛ دراسات و بحوث فى التاریخ والاسلام، ج 1، ص 94 ؛ المیزان، ج 9، ص 256.
    3. اگر به هر شکل، دست جعل و تحریف به قرآن راه مى‏یافت، به تواتر نقل مى‏شد؛ زیرا انگیزه براى نقل آن قوى بود؛ زیرا مى‏توانست به عنوان مهم‏ترین دستاویز کفار، اعم از اهل کتاب (یهود و نصارا) و غیر آنان،
    بر ضد اسلام به کار گرفته شود؛ به ویژه تحریف به زیاد کردن و اضافه کردن به قرآن و با توجه به تحدى و مبارزه‏طلبى قرآن.
    همچنین تاریخ اسلام نشان مى‏دهد که در دورانى که عرب از سخنوران و شاعرانى در اوج فصاحت و بلاغت بهره مى‏برد، هرگز نتوانست جز اظهار عجز پاسخى دهد و هرگونه تلاشى در این زمینه شکست خورد؛ زیرا آیات قرآن از نظر بلندى و اوج محتوایى و استحکام آن از نظر فصاحت و بلاغت و نثر موزون و آهنگین آن، چنان بود که هیچ سخنى توان برابرى با آن را نمى‏توانست داشته باشد و همچنان این گونه است و حتى کلام بزرگانى چون امیر بیان، على‏علیه السلام نیز از آیات قرآنى متمایز است.
    4. در هیچ مقطعى از تاریخ، قرآن مفقود نشده است و همچنین هیچ گاه کسانى به جاى قرآن رایج، ادعاى وجود قرآنى دیگر به عنوان قرآن اصلى، نکرده‏اند و هیچ گاه نزاعى و دعوایى بر سر تغییر، حذف یا زیادى آیات‏
    قرآن، در میان مسلمانان رخ نداده است و با توجه به انشعابات و فرقه‏هاى فراوانى که در بین مسلمانان پیدا شده و با همه اختلافاتى که آنان با یکدیگر دارند، هیچ کدام بر سر قرآن کریم و این که این قرآن، قرآن نازل شده‏
    بر پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله است، کوچک‏ترین اختلافى ندارند؛ بلکه همواره در تمام استدلال‏هاى خود، به قرآن به عنوان منبع و مرجع اصلى، استدلال مى‏کرده‏اند
    و در طول تاریخ، بالاتفاق سینه به سینه و نسل به نسل، قرآن رایج را حفظ و منتقل کرده‏اند.
    5. کتابت قرآن در زمان حیات رسول گرامى اسلام‏صلى الله علیه وآله، یکى از عواملى بود که موجب حفظ و مصونیت قرآن کریم از تحریف شد و با اهتمام نبى‏اکرم‏صلى الله علیه وآله عین الفاظ وحى در زمان خود حضرت نوشته شد و این مسئله، مانع شد که قرآن همانند تورات و انجیل، دست‏خوش تحریف شود؛ درست برخلاف انجیل که به گفته خود مسیحیان، مجموعه مکتوباتى است که سال‏ها پس از حضرت عیسى‏علیه السلام توسط شاگردان وى نوشته شده است و علاوه بر این، مؤلفین انجیل نیز عین کلام وحى را ننوشته‏اند؛ بلکه با محدودیت‏هاى زبانى خود و با نگارش مخصوص خود، چیزهایى را که به ذهنشان خطور مى‏کرده، نوشته‏اند.
    ب) بررسى محتوایى؛
    یکى از راه‏هاى شناخت این که آیا کتاب الهى دست‏خوش دگرگونى و تحریف شده یا نشده، بررسى محتوایى آن است. یکى از دلایلى که اندیشوران آن را به عنوان محکم‏ترین دلیل بر عدم تحریف قرآن دانسته‏اند، مضامین عالى و مستحکم و عمیق، با بیانى در اوج فصاحت و بلاغت است که خود قرآن هم بر همین اساس، تحدى و مبارزه‏طلبى کرده است.
    قرآن از مباحث دقیق و معارف بلند توحیدى گرفته تا سایر آموزه‏هاى آن، همگى از انسجام، استحکام، دقت، ظرافت و عمق و ژرف نگرى خاصى برخوردار است. توحیدى که در قرآن تبیین شده، با خداشناسى تورات و انجیل، قابل مقایسه نیست. خداى تورات، با حضرت یعقوب‏علیه السلام کشتى مى‏گیرد. پیامبر تورات و انجیل، مرتکب افعال زشت مى‏شود و... .
    ج) تواتر قرآن؛
    یکى از امورى که موجب قطع و یقین است، تواتر در نقل است. یکى از ادله‏اى که براى عدم وقوع تحریف در قرآن اقامه مى‏شود، نقل قرآن کریم به صورت متواتر، در طول چهارده قرن تا امروز است؛ یعنى نقل کننده آن،
    یک یا ده نفر نبوده، بلکه در هر زمان هزاران نفر قرآن را نقل کرده‏اند و همه هم یک جور آن را نقل کرده‏اند.
    د) دلیل عقلى؛
    این دلیل از دو مقدمه تشکیل شده است؛
    مقدمه اول: خداوند، قرآن را براى هدایت بشر فرستاده است.
    مقدمه دوم: با توجه به خاتمیت دین و پیامبر اسلام، اگر قرآن تحریف شود، پیامبر دیگرى که راه صحیح را به مردم نشان دهد، نخواهد آمد و مردم گمراه خواهند شد؛ بدون آن که در این گمراهى، تقصیرى متوجه آنان باشد؛ بلکه این گمراهى، مستند به عدم حفظ قرآن از سوى خداوند خواهد بود و این، نقض غرض و مخالف با حکمت الهى است. حکمت الهى، اقتضا مى‏کند که خداى تعالى کارى انجام دهد که بندگانش را به طاعت نزدیک و از معصیت دور سازد. بنابراین، دینى که پایان بخش ادیان آسمانى و جاویدان است، مى‏بایست بنیاد و پایه‏هاى آن چنان محکم و استوار باشد که طوفان حوادث روزگار، آن را نلرزاند.
    بر این اساس، خداوند، ضمانت نموده که قرآن را همواره از تحریف مصون و محفوظ نگه دارد؛ «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» حجر (15)، آیه 9..
    علاوه بر ادله‏اى که ذکر شد، یک مسئله مهم دیگر وجود دارد که موجب دل‏گرمى نسل موجود مى‏گردد و به عنوان یک دلیل عینى، مى‏تواند مطرح باشد و آن این است که اشخاصى به صورت خارق‏العاده و معجزه‏وار و در یک لحظه، حافظ قرآن شده‏اند؛ مانند کربلایى کاظم و در صحت این موضوع، شکى وجود ندارد ر.ک: کتاب «کربلایى کاظم» که درباره چگونگى حافظ شدن او نوشته شده است.
    و او حافظ همین قرآن موجود شد؛ به شکلى که وقتى براى او (کربلایى کاظم) که هیچ‏گونه سوادى نداشت، قرآن مى‏خواندند و براى امتحان و آزمایش او، واو را فاء مى‏خواندند، مى‏گفت: اونى که در ذهن من است، واللَّه است؛ نه فاللَّه!!! (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 33/500036)

    *نمونه های ارائه شده

    در آیات قرآن هنگام مبارزه طلبی در آوردن سوره ای شبیه سوره های قرآن، بیان شده که گواهان خود را غیر از خدا بخوانید، منظور چیست؟ آیا کسی در طول تاریخ جمله ای بیان کرده است و ادعا کند که مانند قرآن است؟ اگر بوده، چگونه و از سوی چه کسی رد شده است؟

    در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :
    وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ (بقره- 23)
    23- اگر در باره آنچه بر بنده خود (پیامبر) نازل کرده‏ایم شک و تردید دارید (لا اقل) یک سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر از خدا بر این کار دعوت کنید اگر راست مى‏گوئید.
    1- در این ایه قرآن همه منکران را دعوت به مبارزه با قرآن و همانند یک سوره مانند آن مى‏کند تا عجز آنها دلیلى باشد، روشن بر اصالت این وحى آسمانى در رسالت الهى آورنده آن.
    سپس براى تاکید بیشتر مى‏گوید: تنها خودتان به این کار قیام نکنید بلکه تمام گواهان خود را جز خدا دعوت کنید (تا شما را در این کار یارى کنند) اگر در ادعاى خود صادقید که این قرآن از طرف خدا نیست (وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ).
    2-کلمه شهداء در اینجا اشاره به گواهانى است که آنها را در نفى رسالت پیامبر ص کمک مى‏کردند، و جمله مِنْ دُونِ اللَّهِ اشاره به این است که حتى اگر همه انسانها جز اللَّه دست به دست هم بدهند، براى اینکه یک سوره همانند سوره‏هاى قرآن بیاورند قادر نخواهند بود.
    و جمله إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ (اگر راست مى‏گوئید) در حقیقت براى تحریک آنها به قبول این مبارزه است، و مفهومش این است که اگر شما از این کار عاجز هستید دلیل دروغگویى شماست پس براى اثبات راستگویى خود برخیزید و دست به کار شوید.
    تحدى و دعوت به مبارزه، باید هر چه ممکن است قاطع باشد، و دشمن را تا آنجا که امکان دارد تحریک کند و به اصطلاح بر سر غیرت آورد، تا تمام قدرت خود را به کار گیرد و پس از عجز و ناتوانى به طور مسلم بداند پدیده‏اى که با آن روبرو است یک پدیده بشرى نیست، یک امر الهى است.
    3- پیامبرى که داراى معجزه است لازم است مردم را به مقابله به مثل دعوت کند، او باید علامت و نشانه درستى گفتار خود را معجزه خویش معرفى نماید تا اگر دیگران مى‏توانند همانند آن را بیاورند، این کار را در اصطلاح تحدى گویند.
    4- افرادى که به احتمال ضعیفى ممکن است به معارضه با قرآن برخاسته باشند، تاریخ نام آنها را ضبط کرده است از جمله:
    نام عبد اللَّه بن مقفع را برده‏اند که او کتاب الدرة الیتیمة را به همین منظور نوشته است.
    در صورتى که کتاب مزبور هم اکنون در اختیار ما است و چندین بار چاپ شده است و کوچکترین اشاره‏اى در آن کتاب به این مطلب نشده است، نمى‏دانیم چطور این نسبت را به او داده‏اند؟
    نام متنبى احمد بن حسین کوفى شاعر را در این زمره نیز ذکر کرده‏اند، که ادعاى نبوت نموده است، در صورتى که قرائن زیادى نشان مى‏دهد که داعیه او بیشتر بلندپروازى محرومیتهاى خانوادگى و حس جاه‏طلبى بوده است.
    ابو العلاى معرى نیز متهم به این امر شده است، گر چه از او سخنان زننده‏اى نسبت به اسلام نقل شده اما هیچ وقت داعیه مبارزه با قرآن را نداشته است بلکه جملات جالبى درباره عظمت قرآن گفته که به پاره‏اى از آنها اشاره خواهد شد.
    ولى مسیلمه کذاب از مردم یمامه مسلما از کسانى است که به مبارزه با قرآن برخاسته و به اصطلاح آیاتى آورده است که جنبه تفریحى آن بیشتر است بد نیست چند جمله از آنها را در اینجا بیاوریم:
    1- در برابر سوره الذاریات، این جمله‏ها را آورده است.
    و المبذرات بذرا و الحاصدات حصدا و الذاریات قمحا و الطاحنات طحنا و العاجنات عجنا و الخابزات خبزا و الثاردات ثردا و اللاقمات لقما اهالة و سمنا .
    یعنى قسم به دهقانان و کشاورزان، قسم به درو کنندگان، قسم به جدا کنندگان کاه از گندم، قسم به جدا کنندگان گندم از کاه، قسم به خمیر کنندگان، قسم به نان‏پزندگان، قسم به ترید کنندگان! قسم به آن کسانى که لقمه‏هاى چرب و نرم بر مى‏دارند!! 2- یا ضفدع بنت ضفدع، نقى ما تنقین، نصفک فى الماء و نصفک فى الطین، لا الماء تکدرین و لا الشارب تمنعین .
    اى قورباغه دختر قورباغه! آنچه مى‏خواهى صدا کن! نیمى از تو در آب و نیمى دیگر در گل است، نه آب را گل‏آلود مى‏کنى، و نه کسى را از آب خوردن جلوگیرى مى‏نمایى!
    تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 127


  • محدثه انصاری
  • ممنون از حضورت

    پاسخ:
    و همچنین...
  • مریم پاک آئین
  • در تأویل سوره آل یس، درباره ی امامت هم اومده. من فکر می کنم اینه که سوره ی یس رو بی بدیل کرده؛ وگرنه سراسر قرآن پر از توحید و معاد و نبوته.
    مثلاً در این سوره در چند آیه به رجعت که از عقاید مخصوص شیعیان هست اشاره شده: مثل آیه ای که بیان می کنه ذوالقرنین سه مرتبه رجعت کرده یا آیه اصحاب کهف (آیه 52)

    سپاس از مطلب زیباتون.
    پاسخ:
    سپاس از نظر شما.
  • تـُــرکــِــ گــَــنـدابـی
  • سلام
    ممنون از دعوتتون....
    خیلی آرامشبخش بود....
    پاسخ:
    سلام...مممون از حضورتون.
    سلام حاج ******
    سال نو مبارک، زیارتت قبول و...
    با اجازت میشه این مطلب رو کپی کنم و انتشار دهم؟
    پاسخ:
    سلام...
    یس
    والقرآن الحکیم
    انک لمن المرسلین
    علی صراط مستقیم...
    سلام
    فقط یک مشکلی وجود داره.
    فایل صوتی با نوای وبلاگ، همزمان با هم اجرا میشوند!
    پاسخ:
    سلام
    لطفا اول نوای وب رو قطع بفرمایید
    سلام
    خداقوت
    عاقبتتون بخیر
    پاسخ:
    سلام...یا علی
    سلام.
    ممنون از دعوت تون
    ان شاءالله توفیقی نصیب همه من جمله خود بنده بشه تا بیشتر از اینها با قرآن مانوس بشیم.
    پاسخ:
    سلام داداش....ان شا الله
    قلب، می گیرد وقتی روح به سر منشا وصل نباشد.
    وقتی تدبر در قلب و حرفش نکنیم. دور می شویم.
    یس عجیب است...
    عجیب...
    پاسخ:
    سپاس از تذکرتون...
    سلام 
    دست شما درد نکند 
    پاسخ:
    سلام.یا علی

    خدایا در روز قیامت ما شرمنده ی قران نشیم
    خدایا ما رو در زمره ی عاملین به مضامین قران قرار بده
    خدایا ما رو به دین خودت بمیران در رکاب مهدی صاحب الزمان"عج"

    سلام و سپاس

    تشکر از خبررسانی
    التماس دعا
    پاسخ:
    ممنون از قبول دعوت...
    به امید استجابت تمام دعا ها...

    سلام بزرگوار

    ممنون از مطلب خوبتون.

    متاسفانه مرورگر ما قالبیت پخش نداشت!

     

    بزرگی می گفت: دلیل قلب قرآن نامیدن سورۀ یس آیۀ آخر آن است؛

    فسبحن الذی بیده ملکوت کل شیء و الیه ترجعون

    برای هر چیزی ملکوتی است که نزد خداوند سبحان است و به سوی او باز می گردد.

     

    التماس دعا

    پاسخ:
    سلام...
    سپاس از حضور شما و قبول دعوت نامه...
    یاعلی

    خــــــدایـــــــــا!
    من ایمان دارم
    ایمان دارم به اینکه هر که دلش هوایی تو شود
    تو هــــــــــ ــوایش را داری…
    خیلی زحمت کشیدید ممنون مفید بود و زیبا...
    پاسخ:
    تشکر ازقبول دعوت...یاعلی
  • حسینیه آینه ها
  • سلام
    مطلب زیباتون رو خوندم، ماجور باشید . به وبلاگ ما سر زده بودین. وبلاگ خوبتون رو لینک کردیم. موفق و موید باشید.
    ضمنا ما یک وبلاگ قدیمی داشتیم که در اون چند مطلب در مورد سوره یاسین کار کرده بودیم شاید دیدن اون براتون خالی از لطف نباشه
    http://heyat1369.blogfa.com/
    در پناه یاسین باشید.
  • شبکه وبلاگی صدای تو
  • مدیر محترم وبلاگ
    با سلام.

    ضمن تشکر از زحمات شما، مطلب مفید حضرتعالی برای معرفی و استفاده دیگران، در  سایت صدای تو / sedayeto.ir منتشر شد.

    لینک مطلب شما :

    http://sedayeto.ir/index.php/2013-07-08-05-34-34/5632-2014-04-15-03-51-27.html

    *** منتظر مطالب تولیدی جدید شما هستیم.

    *** دوست گرامی ، پیشنهاد میشود در پستهای تان از عکس های مناسب نیز استفاده کنید.

    *** شما در صدای تو لینک شده اید. لطفا لینک سایت شبکه وبلاگی را با نام "صدای تو" به وبلاگ خود اضافه نمایید.

    *** تقاضامندیم پس از نوشتن هر پست ، با مراجعه به قسمت ارسال مطلب در سایت، ما را در جریان مطالب جدید خود قرار دهید.

    *********  از دوستانتان نیز بخواهید به ما بپیوندند...

    با صدای تو ، دیده و شنیده شوید / sedayeto.ir

    سلام

    بهار،پرشکوفه...

    مرسی از دعوت قرآنی تون.

    دلنشین شنیدم.

    یارب


    سلام علیکم ، خوب بود اما اطلاعات کمی تکراری بود کاش بیشتر کار میکردید روی عکس و مطالب

    اجرکم عندالله

  • آلــــــو نــــــک . . .
  • خدا قوت برادر
    سلام علیکم
    خیلی متشکر از دعوتتون.
    توجه به معانی قرآن والا  روح را والا خواهد کرد.
    و....باید دعوت به توجه به معانی قرآن را از حالات کلیشه ای خارج کرد.
    این کار شما قدمی در جهت این هدف است.
    قرآن قرینتان باشد
    متشکر از حضورتون
    یا علی

  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • این سوره خیلی خیلی برای چون منی آرامش بخش هستش!
    زمان فشار قلب میخونمش!
    استرس آدم رو فروکش میکنه !!

    خدایا مددی

    سلام

    ممنونم از دعوت زیباتون ...

    دعامون کنید داداش

  • مَــﮧســــا♥
  • امـام سجاد علیه السلام :
    هر کس در غیبــت فرزنــدمان استوار بــر ولایــت مـا باشد ،
    خداونــد پاداش یــک هزار شهیــد مقتـول در جبــهه های احد و بــدر
    بــه او می دهــد.
    • بحارالانوار، جلد 52 •
    سلام و خداقوت عالی بود فیض بردیم.
    بازهم به ما سربزنید.
    من الله توفیق
    .........
    سلام ممنون ازحضورتوم
    سلام علیکم زیبا بود
    ممنون از حضور و دعوتتون
    خرسند میشم زین پس حقیر رو از مطالب بعدی تون با خبر کنید
    التماس دعای فرج و بینش
    یاعلی

    سلام

    ممنونم از حضورتون

     

     

     

    سلام . عالی بود تشکر از دعوتتون دوست داشتم مطلب رو مرسی ... دلیل این که برای محتضر هم این سوره می خونن همین یادآوری و بازگویی اعتقادات به نظرم...
    سلام
    ممنون.خسته نباشید.

    سلام

    واقعا زیبا بود واقعا

  • تنها تو شهر ادمکها
  • سلام
    از این به بعد با توجه ویژه تری این سوره را تلاوت خواهم کردم
    ممنون
    التماس دعا
  • فاطمه مرید زهرا(س)
  • سلام
    پستتون خیلی آرامش داشت
    مخصوصا با این نوای دلنشین.
    اجرتون با خودش
    :)
    یا زهرا
  • تذکرة المتقین
  • سلام علی آل یاسین
    ممنون برای تذکر به جاتون
    التماس دعا
  • سفیـــر نـــور
  • توی خط مقدم، هر وقت بیکار می شد یا نوبت نگهبانیش می رسید برای کنکور می خواند. خبر قبولیش تو پزشکی دانشگاه تهران، وقتی به خانوادش رسید که وحید رضا شهید شده بود.

     

    بازنویس خاطره ای از کتاب «فانوس ها همه خاموش»
     
     
     
    سلام همسنگر
     
    شرمنده به خاطر نبودن این روز هایم....
     
    التماس دعای شدید دارم:(
     
    یازهرا(س)
     
     
    سلام برادر
    خوبید انشاالله
    بیمعرفت شدید....
    درپناه حق
    ان شاءالله قلب همگی سرشار از نور قرآن باشه

    و اینکه قرآن قلب ِ زندگی ِ همه ما...


    زیبا بود

    یاعلی
    سلام..عالی بود!!!!

    عالی

    واقعا عالی

    سوره های دیگه رو هم میشه بذارین ؟

    سلام
    عالی بود ...

    التماس دعا
    یاعلی
    پست قابل تاملی بود
    من این سره و خیلی دوست دارم
    کاش همت کنیم را اینکه در محکم کردن  توحید ...
    ممنون سر زدید به وبلاگم
    سلام قولا من رب الرحیم
    سلام ممنون
    سلام.
    بسیار دلنشین بود...
    خدا خیرتان دهد.
    یازهرا(س)
    کلا ترتیل عفاسی عالیه و دل نشین...
    حالا میخواد از برادران اهل تسنن بشه یا....
    سلام وتشکرازآپ قشنگتون.
    سلام همسنگر
    ممنون از حضور و دعوتتون
    استفاده کردم

  • محمد حسین اقبال
  • ای کاش کتاب بدربخوری توسط برادرانی که تو حوزه پول بیت المال و هدر میدن در مورد سوره ها به صورت علمی و تحقیقاتی ارائه می شد
  • محمد حسین اقبال
  • امروز رسیدم فایل صوتی و گوش بدم واقعا عالی بود مخصوصا اون قسمتی که میگه انسان را در دوره پیری همانند کودکی ناتوان می کنیم .... چرا نمی اندیشید ...
    سلام
    ممنون از دعوتتون
    به امید روزی که مفاهیم قرآن را عمیقا فهم کنیم...
  • دختران آسمان
  • سلام خدمت شما وممنون از دعوتتون
    بسیار زیبا بود.ممنون
    عالی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی